Vad är egentligen normalt gällande mängden mat?

Det här med kost och vår livsstil debatteras allt som oftast i kvälls och veckopress.

Efter det att jag fyllde 20 år så har jag egentligen alltid vägt för mycket, i varierande grad. På olika sätt har jag försökt bli av med dessa extrakilo, utan någon större framgång. Angreppssättet har alltid varit att träna mer och äta mindre fett. Detta har aldrig fungerat – så någonting är fel. Självklart belastar jag mig själv med en känsla av misslyckande, eftersom det självklart är jag som har dålig karaktär, äter för mycket och därmed inte går ner i vikt. Allt enligt kostråd givna från modersmjölken.

Tills innan sommaren har detta varit en sanning för mig. I juni så provade jag på periodisk fasta – den nu så berömda 5/2 metoden. Fastan – som jag gör den – går ut på att under två dagar i veckan avhålla sig från att äta under minst 16 timmar, sen äta max 500kcal. Det finns andra som äter flera gånger på dagen – men ändå max 500 kcal. För mig fungerar detta bra – mycket bättre än jag trodde – jag skippar frukost och oftast ingen lunch. Middagen äter jag som normalt med familjen – därmed slipper jag förevisa mitt reducerade kaloriintag för min son, som jag inte vill dra in i en “bantningsfixerad värld”. På detta sätt har jag kommit att kunna fungera normalt, samtidigt som jag under en vecka reducerar energimängden med 2500-3000kcal. Att skippa frukosten är för mig inga problem, runt lunch kan det vara jobbigt – det suger i magen och huvudet är lite tungt, har man saker att göra är det lätt att förskjuta dessa känslor. Kombinationen av att äta mycket mera fet mat, ta en potatis mindre till varje mål verkar göra att mina hungerkänslor dämpas.

Så – hur fungerar detta med träning då?
Enligt vad jag har läst ska det kunna ha en positiv verkan på styrketräning. Detta eftersom kroppen frigör hormonet kortisol vid fasta, och detta hormon har en anabol effekt. Självklart bör man känna efter och inte lasta på för mycket första gångerna – och planera huvudmålet för dagen efter träning.
Att lägga fastan direkt efter en dag med tung träning blev jobbigt. Kroppen skriker då efter energi och jag var tvungen att äta lunch för att överhuvudtaget fungera.

Startade med detta några veckor innan jag avbröt för semestern – vill inte att familjen skall påverkas. Tre veckor efter semesterns slut är jag på -2kg och mår mycket bra.

“Fuck it” vad dietisterna säger – gör som Ferry, Colting och många andra – fimpa kolhydraterna och skaka om kroppen med lite med fasta. Det kommer göra gott!

Lämna ett svar